Ya Rabb..

Ya Rabb..

Tuesday, December 7, 2010

Antara cinta dan pengorbanan-part 3

Jiha termenung sendirian. Hatinya berbisik lagi. Ke mana harus dibawa resah yang bertandang, ke mana harus dialun perasaan yang kian mencengkam. Dia mengeluh kecil. Hatinya diusik pilu. Airmata jernih mengalir kembali. Saat bahagia asyik mengulit antara dia dan Adam, pergolakan jiwa datang tanpa dipinta. Ketika mengemas laci di kamarnya, dia terjumpa sepucuk surat. Karangan jiwa suaminya, Adam. Buat si gadis bernama Alia..

Siapa Alia?? Hati bagai menghentak-hentak ingin tahu. Nukilan jiwa yg menggambarkan kekecewaan, terkilan atas perbuatan si gadis yang dianggap mempermainkan perasaannya. Kemudian, gambar seorang gadis lagi ditemui di dlm laptop Adam sekali lagi mengguris hatinya. Kemesraan terpantul dari raut wajah mereka. Baru kini dia sedar, dia bukanlah yang pertama dalam hidup Adam. Hatinya diburu rasa cemburu yang membuak-buak.

"Kenapa abang masih simpan semua tu?Abang masih ada hati dengan mereka kah? Di mana kurangnya aku di sisinya? Sampai hati, abang" satu demi satu persoalan mengetuk mindanya yang makin bercelaru..

"Ya Allah, kurniakan aku kesabaran dan kekuatan. Usirkanlah perasaan resah yg bertandang ini", Jiha menyeka airmata yang makin deras mengalir.

"Assalamulaikum"..suara Adam kedengaran di muka pintu. Tiada sahutan. Lalu, dia mengatur langkah sendiri ke dalam rumah. Gusar melanda, ke mana Jiha. Biasanya isterinya itu akan menyambut kepulangan dengan senyuman dan kucupan di muka pintu.

"Assalamualaikum sayang. Jauh Jiha termenung, abang bagi salam pun tak sedar ye", Adam berbisik di telinga Jiha. Jiha tersentak dengan kehadiran suaminya itu. Jauh benar lamunannya sampaikan kehadiran Adam langsung tidak disedari.

"Jiha menangis?Kenapa ni sayang, beritahu abang. Jiha ada masalah ye?" Tangan Adam merangkul lembut leher jinjang itu. Adam menyentuh pipi isterinya itu. Disekanya mutiara jernih yang masih berbaki mengalir di pipi indah milik Jiha lalu dihalakan muka kesayangan itu bertentangan dengannya. Mata mereka bertentangan.

"Eh, tak adalah, bang. Mata Jiha masuk habuk. Abang mesti penat kan, Jiha buatkan air ye", Jiha mencari jalan untuk melepaskan diri dari pelukan suaminya. Dia bimbang. Mata itu tajam merenung ke dalam matanya. Seolah-olah mencari satu kepastian. 

Adam meleraikan rangkulannya perlahan, sebagai isyarat membenarkan Jiha ke dapur. Tetapi jauh di sudut hatinya, dia sedar, ada sesuatu tersirat dalam jiwa suri hatinya itu.






3 comments:

  1. berdebar-debar....
    ohhoho...
    Allah..tlglah hambaMu ini....
    luaskan kebijaksanaannya...
    tajamkn firasat hatinya...
    tetapkan hatinya...
    peliharalah sangka baiknya...
    (maisarah ipda)

    ReplyDelete
  2. thanks ct..
    mg Jiha dberi kkuatan tuk face apa je mehnah dlm umhtgganya..hehe

    ReplyDelete