Ya Rabb..

Ya Rabb..

Sunday, February 19, 2012

Sirnanya hati..

Bismillahirahmanirahim..

Jejari itu begitu pantas menari di dada kekunci. Setia menguntai bicara, menyulam kata agar terubat keresahan yang mencengkam hati..

Sujudnya kini makin berlagu tangisan..dirinya dihimpit
 kesepian..walau masih ada teman-teman yang sudi menemani, semua itu tak mampu meruntun kehendak hati..


"Tuhan, aku tahu aku hamba kerdilMu yg cukup lemah..aku tahu, aku juga hamba yang dipilih olehMu tuk lalui ujian ini..Berikan aku secebis kekuatan, pasakkan utuh imanku, agar aku mampu terus berdiri, melangkah teguh dalam landasan yang Kau aturkan ini..kuatkan aku agar aku mampu berhenti merintih, berhenti meratap dalam tangisan yang tidak berkesudahan..aku bimbang, rintihan itu bakal menggoyahkan imanku, ratapan itu bakal menjauhkan aku dari pandanganMu.."
Ya Rabbul Izzati..
"Tiada siapa yang mampu memahami kemelut jiwaku..tiada siapa yang paling memahami gelora rasa yang menyiat dadaku ini melainkanMu..aku mohon Ya Tuhan..kurniakan kecintaan yang tinggi dalam hatiku berlandaskan agamaMu ini..tuntunlah hatiku agar aku tidak mudah goyah biar setinggi mana ombak melanda, biar seganas mana badai masalah menghempas hidupku..tanamkanlah sauh ketetapan imanku, agar kapal iman ini tidak berganjak haluan..biarkanlah badai dan ombak itu pergi begitu sahaja tanpa sedikit mencalarkan jasad kapal kehidupanku.."
Tuhan,
"Andai semua ini takdir yang Kau tentukan untukku..aku redha menerimanya sebagai sebaik-baik ketentuan untukku..aku mohon, terangi hatiku yang sirna ini dengan kasih sayangMu yang tidak pernah kunjung malap..Ya Allah, kuatkanlah ikatan kasih sayang dalam hati insan yang aku cintai..kurniakan kesejahteraan untuk insan-insan kesayanganku.."

Titipan bicara untukmu suami..jujur dari hatiku, aku terlalu takut akan sebuah kehilangan..jarak yang memisahkan cukup menyeksakan hati kecil ini..mengharapkan abg lebih memahami. aku dambakan dirimu sebagai pelindung di saat aku dihimpit ketakutan, sebagai kekuatan tika aku benar-benar kerapuhan. saat duka bertandang, aku perlukanmu utk melepaskan tangisan di bahu yang cukup memberi aku erti ketenangan..kerana di situ juga letaknya kekuatan untukku.."
Jauh sekali untukku mendesak, namun cuba abg selami jauh ke dasar hati, tegarkah kita utk terus begini..bilakah noktah kesudahan episod keperitan ini..
Dibayangi resah..
Ya, aku percaya tentang sebuah kehebatan cinta, namun aku juga takut tentang kerapuhan sebuah cinta.


Doa diaminkan..Dia menyeka airmata yang mengalir di pipinya. makin diseka, makin mutiara jernih itu seakan tidak mahu berhenti..
"Angin, sampaikan rinduku padanya..andai bayu menyentuh pipimu abg, itu tanda salam yang sarat dgn rindu cintaku", hatinya berbisik perlahan..cukuplah airmata..jauh di sudut hati, dia menanam nekad untuk tidak mahu meratap, merintih seperti sebelumnya..dia percaya, Allah itu Maha Adil..bahagia sememangnya sedang menanti. cuma dia tidak tahu bila kan tiba saat itu..
Ya Allah..hadiahkan pelangi indah yang menjadi igauan tidurnya setiap hari..perkenankanlah Ya Tuhan..yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui..





No comments:

Post a Comment