Ya Rabb..

Ya Rabb..

Tuesday, August 17, 2010

Antara cinta dan pengorbanan..part 1




suatu petang yang tenang..

Jiha duduk termenung di tepi jendela, jauh lamunannya, merenung ke dlm diri sedalam-dalamnya..suatu keluhan kecil kedengaran..
"knapa takdir ini yg ditentukan untukku, kenapa aku??" mutiara jernih berguguran jatuh di pipinya yang putih kemerahan..
alunan lagu khatijah ibrahim, kupendam sebuah duka bagaikan menyanyi2 di cuping telinganya..

Bercinta sudah lama
Berkasih dan bermesra
Sedang enak membuai rasa
Perpisahan tercipta

Mengapa sementara
Cerahnya cinta kita
Mendung tiba tiada ku pinta
Gelapnya suasana

Walaupun hatiku
Amat berat melepasmu
Dan rintangan mendatang sayang
Terpaksa kuleraikan

Seandainya...
Kita harungi jua
Kelak punah semua sayang
Mimpi yang kau harapkan

Ku pasti kau kembali
Menyatu dua hati
Lebih elok cari pengganti
Tiada kau menyendiri

Tak guna disesalkan
Hakikat percintaan
Mungkin terpendam kenikmatan
Sebalik perpisahan...


hatinya sebak kembali, puas diseka airmata yang mengalir, namun bagaikan tiada hentinya..kenangan lalu silih beganti..perkongsian kasih, disemai dan dibaja bertahun lamanya layu begitu saja..bkn sekadar layu, namun kesudahan yang begitu menyakitkan..

azie menjenguk di muka pintu..dia sedar shbtnya itu berduka..dia faham kemelut jiwa yang melanda shbt kesayangan itu..azie menghampiri Jiha, lalu memeluk bahu temannya itu..

"Jiha syg, sbrla..jgn menangis begini..hapuskan airmatamu tu, shbt..aku yakin, apa yg Dia tkdirkan ini terbaik utkmu..angplah ini sekadar mehnah kecil yg sedang mengujimu..Allah sedang melihat kesabaranmu..bersabarlah, syg..Itulah jalan Allah, indah pada waktunya. Allah tidak memberi apa yang kita inginkan, tapi Allah memberi apa yang kita perlukankan.”
Azie menyapu mutiara jernih yang mengalir di pipi temannya itu..

Zie, terima kasih..ya, aku belajar erti cinta dan pengorbanan. Pengorbanan yang aku pertaruhkan ini, aku hrp agar ada sinar indah di hari muka..kau doakan aku ye.." Jiha cuba tuk mengukir senyuman indah tuk shbtnya itu..namun kelat, tlalu pahit tuk ditelan..

Jauh di sudut hatinya tidak putus berdoa..
Tuhan, andai ini takdir utkku, Kau kurniakan aku kekuatan..tuntunlah hati hmba kerdilMU ini, Tuhan..Ya Allah, kuatkan hati ini dlm merentas benua mehnahMu, aku bimbang karam di tengah-tengah samuderaMu..kuatkan ranting-ranting perjuanganku agar aku tidak goyah bila hadir ribut dugaan yang membingkis perjalananku, yang menyekat nawaituku, yang menghalang gerak langkah menyusur arahMu..
Qudusnya kasihMu, paut dan genggam erat2 diriku agar aku tidak jauh dariMu..amin..

~hidup ini tak selalunya indah, namun yang INDAH tetap hidup dlm KENANGAN

No comments:

Post a Comment