Ya Rabb..

Ya Rabb..

Friday, August 27, 2010

Ujian itu didikan Tuhan..




Makin hampir destinasi yg dituju, makin banyak mehnah menjengah..kdg2 buatkan saya terduduk dan menangis..hati berbisik..mengapa sukar tuk puaskan hati semua org?teruk sgtkah aku ni??

tiap kali sy rs lemah dan hilang pgantungan, sy cuba pujuk hati dgn firmanNya yg sy pegang erat kt hati selama ni..

" Dan jgnlah kamu merasa lemah dan jgn pula bersedih hati, sebab kamu paling tinggi darjatnya, jika kamu org yg beriman"
~Al-Imran 139~


tp, mampukah aku?hati berbisik lg..

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dgn kesanggupannya. Dia mdpt pahala dr kebajikan yg dikerjakannya dan dia mdpt seksa dr kejahatan yg dperbuatnya"
~Al-Baqarah 286~


kalam Kemudi Hati, seolah2 menyedarkan saya dr tangisan itu..seka airmatamu, aima nazihah..


Ujian adalah satu didikan Tuhan’. Tuhan sedang mendidik manusia melalui manusia. Hakikatnya hidup adalah sebuah sekolah dan orang yang menjadi punca ujian kita adalah guru kita. Ada maksud tersirat yang perlu kita pelajari daripadanya. Hadapilah ujian ini dengan mencari maksud di sebalik takdir Allah ini.


Jangan mengeluh, kenapa manusia lain jadi begitu, begini … itu selamanya akan melekatkan kaki kita pada anak tangga ujian itu. Jangan memberontak, kerana kita tidak dapat mengubah realiti… dan kita terjun dari anak tangga yang anda berada sekarang. Jalan sebaik-baik, terimalah seadanya. Aku tidak akan menunggu hingga semua manusia jadi baik barulah aku menjadi baik. Yang penting aku cuba jadi yang manusia yang baik.

Ingatlah, tangan yang menghulur bunga mawar, akan lebih dahulu harum baunya. Jika kita menghulur kebaikan, kebaikan itu akan pulang semula kepada kita. Walaupun mungkin kebaikan kita tidak akan mengubah orang lain yang tetap bersikap negatif terhadap kita, namun kebaikan itu sebenarnya telah pun menggembirakan, menenangkan diri kita sendiri.

Kita telah menghapuskan dendam, iri hati, marah yang bersarang dalam jiwa kita. Kemaafan akan membuahkan kebaikan… Manakala kebencian akan membuahkan kejahatan. Belajarlah menyayangi, nescaya kita akan semakin jahil tentang kebencian dan permusuhan. Dan inilah maksud didikan Allah ketika menjadikan manusia ujud secara bersama (co-existence) di atas dunia ini. Mungkin hikmahnya, agar manusia belajar sesama manusia untuk merasa kesan didikan-Nya!

senyum..^_^..kerana senyuman itu penawar duka..betul x??^_^

No comments:

Post a Comment