Ya Rabb..

Ya Rabb..

Friday, August 27, 2010

Tepuk dada, tanya IMAN?




Ramadhan datang dan pergi. Apakah kembara hidup kita terus dinaungi oleh teduh keberkatannya? Tahun demi tahun, apakah kita semakin menghampiri takwa yang menjadi tujuan dan destinasinya? Atau ia terus memecut, berlalu… meninggalkan kita yang masih bertatih mengejar kemuliaannya. Entah bila ajal kita bakal menjengah, kita x tahu entah bila nyawa ini kn terhenti..

cukupkah bekalan yg menjadi tabungan kita selama kita diberi kesempatan menghirup udara pagi, menikmati indahnya cahaya mlm sang rembulan?

Dan Ramadhan seterusnya tidak sempat kita cecah walau secebis rahmat, keberkatan, maghfirah, apatah lagi Jannah yang menjadi tagihannya.


Dalam meniti kesibukan harian yg xpnh berkesudahan, Terlalu cpt rasanya, Ramadhan berlalu setelah ia membuka tirainya.. Sedar tak sedar dah separuh Ramadhan dah kita lalui. Macam mana perkembangan amal dan taqwa? Adakah semakin bertambah?
tepuk dada, Tanya iman..

Dan kini, kita semakin hampir dengan sepuluh malam terakhir..mampukah kita menjadi tetamu pilihan Allah utk mengintai tirai dan merasai nikmat indahnya malam al Qadr..

Lailatul Qadar..malam yg mnjadi dambaan para mukmin perindu syurga..

Firman Allah Taala bermaksud:
Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam kemuliaan (Lailatul Qadar). Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.
Surah al-Qadr: ayat 1 hingga 5)


Sahabat, usah bertangguh lagi..tiba masa untuk kita memecut, memecut mencari mardhotillah..muhasabah diri, penuhi sisa-sisa Ramadhan yg masih berbaki ini dengan amalan-amalan yg mendapat redaNya..

Percayalah, selangkah kita menghampiriNya, sejuta langkah Dia mendekati kita..tanya hati, Apakah roh Ramadan ini akan terus menerangi bulan-bulan kita seterusnya..

No comments:

Post a Comment